Wie afgelopen voorjaar regelmatig Dragon’s Den keek, kon concluderen dat investeerders regelmatig de persoon achter het bedrijf belangrijker vinden dan het idee. Trust oprichter, Michel Perridon, riep niet voor niets meerdere keren: “de vent maakt de tent.”
De inmiddels 32-jarige Manon van Essen is hier een goed voorbeeld van. Op 21-jarige leeftijd begon ze met ondernemen. Haar eerste bedrijfje, dat gespecialiseerd was in het maken van handgeschreven online kaartjes, verkocht ze voor een onbekend bedrag.
De lange dagen achter de computer om te programmeren begonnen haar steeds meer tegen te staan. Slecht voedsel en lange dagen maken: niet altijd gezond voor je eigen lichaam. “Waarom is er geen gezonde voeding, dat eigenlijk van origine niet zo gezond is?”, dat moet Manon hebben gedacht. Het begin van Magioni was een feit. De ‘ma’ staat voor de voorletters van Manon en ‘ioni’ klinkt lekker Italiaans.
Meerdere keren ging ze naar de Albert Heijn in Zaandam om haar groentepizza’s te presenteren. Keer op keer werd het afgewezen: het idee was niet goed genoeg. Je bent een ondernemer of niet: Manon gaf nooit op. Na tien keer ‘zeuren’ mocht ze haar pizza’s in de Albert Heijn leggen. In eerste instantie lagen er dertig Albert Heijn winkels groentepizza’s. Inmiddels verkoopt Magioni ongeveer 30.000 pizza’s per dag en is de top nog niet bereikt.
Toen ik vorige week vrijdagavond Magioni mailde of ik een foto van Manon mocht hebben voor dit artikel, kreeg ik het antwoord: ‘Wat leuk dat Manon door jullie als baas van de maand is uitgeroepen. Natuurlijk mag dat. De groenten!’ Eén ding weet ik sindsdien zeker: alles klopt aan Magioni.