Het is zorgwekkend dat volgend jaar bijna de helft van de winkels verdwijnt

Als échte jongen van de retail deed het mij gisteren pijn om te lezen dat volgend jaar veertig procent van de winkels verdwijnt. Die conclusie trok het Planbureau voor de Leefomgeving deze week. Vooral de grote steden gaan enorme klappen krijgen. Hoe zorgwekkend is dit?

Retailjongen

Op mijn zestiende kwam ik voor het eerst in aanraking met de retail, namelijk als verkoper bij de ANWB in Haarlem. Gedurende mijn studerende bestaan bleef ik werken in de retail, omdat ik het mooi vond om mensen deskundig te adviseren. Niets was mooier om een stevige handdruk te krijgen, nadat ik een klant de juiste hardloopschoenen had aangemeten. Maar hoelang bestaat het nog dat een klant naar een fysieke winkel gaat?

In Amsterdam bijvoorbeeld neemt de leegstand komend jaar naar verwachting met ruim 150 procent toe. De coronacrisis heeft met deze daling vanzelfsprekend te maken gehad, maar winkelen was al een tijdje minder populair. De opmars van lege winkelstraten was al langer in gang gezet.

Kapitalisme heeft de macht

De opkomst van de e-commerce is funest gebleken voor de kleine retailer. Kapitalistische bedrijven zoals Bol.com, Coolblue en Amazon krijgen een steeds groter marktaandeel, omdat zij uitstekende webshops hebben.

Als MKB’er is het bijna – zo niet onmogelijk – geworden om te concurreren met de van origine techbedrijven. Het budget om te innoveren en te adverteren ligt vele malen lager dan bovenstaande techgiganten. Op deze manier wordt de kloof ook in het bedrijfsleven tussen klein en groot alleen maar groter.

Op langere termijn vreest het Planbureau voor de Leefomgeving dat de gevolgen voor kleinere steden zelfs nog groter worden. In Tiel (Gelderland) is de leegstand zelfs zo groot, dat winkelend publiek sneller kiest voor nabije grotere plaatsen zoals Utrecht en Den Bosch om te winkelen.

Alarmerend

In mijn ogen is de huidige ontwikkeling alarmerend. Het winkelaanbod is toch vaak ook het paradepaardje van een plaats. Het bevordert de lokale economie, het zorgt voor verbondenheid en het levert baangelegenheid op.

Mocht de huidige tendens zich doorzetten, dan hebben wij zometeen in de winkelstraten alleen nog maar afhaalloketten voor Bol.com, Coolblue en Amazon. Is dat iets wat wij allemaal willen? Ik vraag het mij hardop af. Juist de diversiteit qua winkelaanbod is belangrijk, omdat iedereen zijn expertise kan tonen.

De winner takes it all

De komende jaren zie ik de toekomst voor de retail nog somberder in. Alleen bedrijven met veel eigen vermogen zijn in staat om te innoveren en te investeren in technologie. De lokale retailer zal het alleen nog maar moeilijker krijgen, omdat de financiële daadkracht ook mist. Bol.com, Coolblue en Amazon zullen alleen maar groter worden en een steeds meer marktaandeel krijgen. De lokale winkellier om de hoek alleen maar minder. De winner takes it all. Tenminste, als de Nederlander niet wil veranderen.

Regelmatig maken hardloopvrienden Roel Wijmenga, Jasper Boot en Tim Bolink een podcast.

Hoofdfoto: Pixabay (rechtenvrij)

Deel dit artikel