Danny Warmerdam: “De coronacrisis biedt ook zeker kansen.”

Het ondernemen zit in Danny Warmerdam zijn bloed. Al vanaf jongs af onderneemt hij. Van het verkopen van een straatkrantje tot computerlessen geven aan ouderen. De Hillegommer begon net voor de coronacrisis zijn eigen bedrijf, maar desondanks ziet hij genoeg kansen om door te blijven gaan. Zijn verhaal.

Net voor de coronacrisis begon jij je eigen bedrijf. Baalde je achteraf van de timing? Of zag je juist kansen?

“Nee, al brak er oorlog uit, dan was ik alsnog begonnen. Het enige waar ik van baalde was dat ik mijzelf er niet op had voorbereid. De plannen voor mijn eigen bedrijf had ik al een jaar klaarliggen en waren zeker niet coronaproof. Toen ik mijn baan opgezegde, was corona vooral nog een Chinees probleem en had ik het nieuws te weinig gevolgd. Pas toen ik de beelden van Italië zag, wist ik dat dit wel eens een zware dobber kon worden. Meteen een wijze les was dan ook om meer het (economische) nieuws in de gaten te houden en beter te begrijpen. Ik lees daarom sinds maart elke dag de nieuwsberichten uit meerdere kranten zodat ik goed op de hoogte ben.

Deze crisis biedt ook zeker kansen. Veel bedrijven worden nu geconfronteerd met de kwetsbaarheden van het huidige businessmodel en gaan aan de slag met het verkennen van alternatieven. Mijn bedrijf kan een mooie bijdrage leveren op het gebied van digitalisering en digitale marketing.”

Je werkte de afgelopen jaren bij MBU in Amsterdam. Vond je het na 4 jaar tijd worden voor een nieuwe uitdaging?

“MBU voelt als mijn eigen bedrijf en ik heb een kleine bijdrage mogen leveren aan de groei van het bedrijf. Ruben (Hulsebosch, red.) en Bart (Van Saase, red.) zijn twee zeer goede ondernemers en daar heb ik onwijs veel van mogen leren. De keuze om bij MBU te stoppen was dan ook niet makkelijk, maar soms moet je nieuw terrein ontdekken om verder te komen. Ik heb altijd keuzes gemaakt die gericht waren op het ondernemerschap en wil graag dit terrein ontdekken. Dus die keuze om te stoppen was onvermijdelijk.

De timing was misschien niet perfect vanwege het coronavirus, maar in mijn privésituatie was de tijd daar om de stap te maken. Samen met mijn vriendin hadden wij een jaar eerder een huis gekocht en we hebben nog geen kinderen. Daardoor kan ik mijzelf een risico veroorloven en al mijn tijd investeren in het bouwen van een mooi bedrijf.”

Heeft het ondernemerschap altijd al een beetje in je gezeten? Of heb je dat dit jaar ontwikkeld?

“Ja, dat heeft er al van jongs af aan ingezeten. Van het verkopen van een straatkrantje, draaien op feestjes tot computerlessen aan ouderen. Ik was altijd ondernemend bezig. Laatst sprak ik een buurman uit mijn oude straat die vertelde dat hij het prachtig vond dat wij een zelfgemaakt straatkrantje aan de deur kwamen verkopen. Hij was dan ook niet verbaasd dat ik mijn eigen bedrijf was begonnen.

Dat was leuk als kind, maar het serieuze ondernemen leerde ik toen ik als manusje van alles aan de slag ging bij de startup VeilingDirect van Edwin de Jong (Fietsuniek), Tom van Ruiten (NLP trainer) en Ruben Hulsebosch (MBU). Dit project heeft uiteindelijk nooit het succes behaald waar we keihard voor hadden gewerkt, maar ik heb in die tijd meer lessen geleerd over ondernemen, dan dat je leert tijdens een volledige 4-jarige HBO-opleiding.”

Waar wil je over een paar jaar met je bedrijf staan?

“Over een paar jaar hoop ik met een mooi team ondernemend Nederland te kunnen bedienen op het gebied van digital. We willen graag dat bedrijven ons weten te vinden wanneer het bedrijf wil vernieuwen, er een nieuw product gelanceerd dient te worden of wanneer de concurrentie klanten aan het kapen is, haha.”

Volgens LinkedIn ligt je specialisme vooral bij Magento. Dit systeem is hoofdzakelijk bedoeld voor webshops. Verwacht je dat bedrijven die nog niet gedigitaliseerd waren voor de coronacrisis, gedwongen worden tot een webshop?

“Ik denk dat veel bedrijven gedwongen worden om sales en marketing activiteiten te verplaatsen naar het internet. Persoonlijk vind ik dat geen slechte veranderingm want het biedt de mogelijkheid om de resultaten van die activiteiten meetbaar te maken. Uit die data kun je als ondernemer of manager veel inzichten halen.

Een webshop is dan één van de mogelijkheden, maar vergeet niet dat het integreren van een webshop binnen je organisatie een behoorlijk impact heeft. Veel bedrijfsprocessen zullen vernieuwd moeten worden en werknemers zullen moeten kunnen werken met het systeem. Als je dat binnen je bedrijf voor elkaar krijgt is een webshop een prachtig verkoopkanaal met veel kansen voor nu en de toekomst.”

Wat maakt jou – als ondernemer – uniek ten opzichte van andere ondernemers?

“Lastige vraag! Ik doe het niet voor het geld, maar wil elke dag bijzondere dingen doen waar ik energie van krijg. Ik kwam er laatst achter dat er een term bestaat voor types zoals ik, namelijk: Generalisten (leestip: https://nico.nl/de-vloek-van-de-generalist).

Bij mij gaat er geen week voorbij zonder dat ik ergens kansen zie of een idee krijg voor een nieuwe business. Wanneer zoiets voorbij komt, komt er een partij energie vrij en werk ik dat uit tot een hapklaar concept op zowel creatief, als commercieel gebied. Vroeger ging ik zelf aan de slag met het de uitvoering, maar kon ik mijn focus niet lang genoeg vasthouden om het af te maken. De oplossing was dan ook mijn bedrijf: Moving Forward waarmee ik die ideeën en kansen kan toepassen in het bedrijf van mijn klanten. Klanten blij maken met mijn vooruitstrevende ideeën, die ik vervolgens uitvoer. Uiteraard ben ik dan ook blij, want dan heb ik een succesverhaal gecreëerd. Mooi toch?”

Ben jij ook een ondernemer en wil jij jouw verhaal kwijt? Neem contact op met redactie van Stelletjebazen.nl en kom jouw verhaal pitchen.

Regelmatig maken hardloopvrienden Tim Bolink, Roel Wijmenga en Jasper Boot een podcast over belangrijke én onbelangrijke zaken in het leven.

Hoofdfoto: Archief Danny Warmerdam

Deel dit artikel