Dayenne Koreman: “Ik denk dat ik een redelijk uniek concept heb”

De 26-jarige Dayenne Koreman vond het afgelopen april tijd worden om all-in te gaan en fulltime te gaan ondernemen. Haar bedrijfsnaam was geboren: Het Merk van Nu. De komende jaren hoopt ze flink op te schalen en minimaal aan 20 mensen leiding te geven. Haar inspirerende verhaal.

Starten met ondernemen in tijden van corona

De vleermuis uit Wuhan was voor de Bredase ondernemer geen reden om haar baan bij Sophos Benelux niet op te zeggen. Ze wilde haar dromen najagen en met die gedachtespinsel liep ze al een hele tijd rond. “Vijf jaar lang werkte ik al naast mijn vaste baan als freelancer. In april vond ik de tijd rijp om dit fulltime te gaan doen”, begint Dayenne te vertellen.

Het typeert een geboren ondernemer wel: je ambities naleven tijdens een pandemie. In het zakenblad Quote staan op de lijst van miljonairs onder de 40 jaar bijna alleen maar ondernemers die in de vorige crisis, de kredietcrisis wel te verstaan, begonnen. De reden hiervoor is vrij eenvoudig te onderbouwen: in tijden van crisissen vinden er vaak marktverschuivingen plaats. Het verschil tussen vraag en aanbod verandert en daar moet je als ondernemer slim op inspelen.

In de tijd dat Nederland massaal ging thuiswerken en bedrijven moesten digitaliseren, sprong Dayenne in de markt om kleine- en grootschalige bedrijven te helpen met de online marketingactiviteiten. “Sinds april heb ik twaalf klanten gehad, waarvan vijf klanten voor een langere periode. Daar zitten ook Nederlandse bedrijven tussen met internationale ambities. Ik spreek en schrijf vloeiend Engels, waardoor het voor mij geen probleem is om bedrijven met internationale ambities te helpen.”

Regelmatig maken hardloopvrienden Jasper Boot, Tim Bolink en Roel Wijmenga een podcast over belangrijke én onbelangrijke zaken in het leven.

Een goed begin is het halve werk

“Het was een fijne start dat ik in de eerste drie maanden een aantal opdrachten had geworven door mond-tot-mondreclame. Dat gaf ergens ook een beetje rust. Voorheen was ik als freelancer wel aan het ondernemen, maar had ik wel de zekerheid van een vaste baan. Dat heb ik nu natuurlijk niet meer.”

Haar propositie in de markt mag dan ook duidelijk zijn: “Bestaande of nieuwe strategische inzichten creëren en vertalen naar grafische en tekstuele communicatie uitingen, voor zowel online als offline doeleinden. ”

Hard werken, maar ook tijd maken voor privé

“Ik werk ongeveer 50 uur per week, denk ik. Persoonlijk vind ik ook dat er een goede balans moet zijn tussen werk en privé. Al heb ik wel als ondernemer gemerkt dat je 24 uur per dag bezig bent met je bedrijf. Zo heb ik in de weekenden vaak ideeën voor mijn bedrijf, maar meestal probeer ik deze op te schrijven, zodat ik hier op maandag aan kan werken. ”

Regelmatig heeft ze het over het vak marketing met haar broer Björn Koreman. “Wij zijn eigenlijk de enige twee ondernemers in de familie. Mijn broer is topsporter en heeft zijn naam heel goed gepositioneerd. Bovendien is hij ook nog eens sales gedreven, maar wel op een prettige manier. Hij heeft namelijk in de (hardloop)markt een enorme gunfactor. Door onze ondernemers ervaringen te delen en vaak met elkaar te sparren, leren we veel van elkaar.

Realistische ambitie

“Waar ik over een paar jaar met mijn bedrijf wil staan?”, reproduceert de ondernemer mijn vraag. “Ik hoop over tien jaar geen eenmanszaak meer te zijn en ongeveer 20 mensen in dienst te hebben.” In de wereld, waar marketingbureaus als paddenstoelen uit de stoel schieten, klinkt dat vrij ambitieus. “Ik ben het wel met je eens dat er veel marketingbureaus zijn, maar ik denk dat ik een redelijk uniek concept heb. Mijn USP’s zijn vooral de drie pijlers die ik beheers: strategie, grafische vormgeving en contentmarketing. Vaak vindt men dit bij drie aparte freelancers, wat tot minder efficiënt is en dat tot meer miscommunicatie leidt. De websites die ik codeer zijn SEO-waardig (hoge ranking in Google, red.) ingericht, waardoor de klant ook in het zoeknetwerk goed wordt gevonden.”

Via haar bedrijfspagina op LinkedIn post ze minimaal eenmaal per week een update. Dat werkt: 50% van haar opdrachten komt uit dit platform. De andere helft heeft ze uit mond-tot-mondreclame. De basis voor een succesvolle onderneming heeft ze gelegd. Dat mag na mijn gesprek in ieder geval duidelijk zijn.

Ben jij enthousiast geworden van het verhaal van Dayenne? Neem dan een kijkje op haar bedrijfspagina.

Foto: Eigen archief Dayenne Koreman

Deel dit artikel