De mannen achter het horlogemerk Wyzer

Friso Leenen en Bas Sanderink kennen elkaar van hun studententijd in Breda. Ze gingen even hun eigen weg, maar hielden al die tijd contact. Waarom? Omdat de mannen altijd de ambitie hadden om samen te ondernemen. Na een aantal brainstormsessies was het horlogemerk Wyzer geboren. Een reminder om in het moment te leven. Hun verhaal.

Jullie hebben recentelijk het merk Wyzer gelanceerd. Hoe is dit idee ontstaan?

“Wij (Friso en Bas, red.) kennen elkaar van onze studententijd in Breda. Na onze studies zijn we allebei andere wegen opgegaan. Allebei zijn wij onze carrière gestart in de online marketing branche. Bas in München en ik (Friso) in Amsterdam. Ondanks de afstand hebben we altijd goed contact onderhouden en is onze vriendschap sterk gebleven. Wij wilden altijd al graag samen ondernemen. Toen Bas terugkwam van zijn avontuur in München, zijn we direct gaan brainstormen. Op dat moment realiseerden we ons dat de tijd zo snel is gegaan. Waar we eerst samen nog in de kroeg biertjes aan het wegtikken waren tot vier uur ‘s nachts, waren we nu bezig met het opstarten van een eigen bedrijf. We willen iets creëren wat ons meer bewust maakt van de mooie momenten in het leven. Het idee ontstond om het in de vorm van een horloge te doen. Wat is een betere reminder van de tijd dan een horloge? Een nieuw idee was geboren: een Wyzer horloge.”

Je compagnon ken je uit het studentenleven. Jullie runnen samen het bedrijf. Maakt het zakendoen het makkelijker dat jullie elkaar al langer kennen?

Jazeker! Wij hebben ieder een totaal andere persoonlijkheid en manier van werken. In plaats van dat dit botst, kennen we elkaar zo goed, waardoor wij elkaar juist aanvullen. Zo benutten we perfect elkaars sterke kanten. Zo ben ik wat meer praktisch ingesteld. Bas brengt juist de creativiteit. Tijdens het ondernemen merken we dan ook dat we elkaar hier goed in balans weten te houden.”

Regelmatig maken hardloopvrienden een podcast over belangrijke én onbelangrijke zaken in het leven. Beluister de podcast hierboven.

Wat is jullie propositie?

Wyzer is meer dan een horloge. Met een Wyzer om je pols beleef je bewust alle momenten die in een dag zitten. Het is een reminder om in het moment te leven! Onze eerste uiting hiervan zijn minimalistische en stijlvolle horloges die passen bij elke outfit.”

Veel start-ups kiezen voor een duurzaam karakter. Hebben jullie ook voor een duurzame insteek gekozen?

Wyzer is in eerste instantie niet opgericht als een duurzaam merk, echter is het wel iets wat wij meenemen in de bedrijfsvoering. Dit doen we bijvoorbeeld door onze pakketten via brievenbus te verzenden, waardoor dit een mindere impact heeft op het milieu. Daarnaast zijn onze verpakkingen van gerecyclede materialen en proberen we onze carbon footprint zo laag mogelijk te houden. Ons doel is wel om deze duurzaamheid in de toekomst verder uit te breiden.”

Op jullie website bieden jullie horloges aan van 129 euro. Hoe hebben jullie de prijs bepaald?

We hebben gekeken naar concurrenten en hebben lange gesprekken gehad over wat eerlijke prijzen zijn en niet. Ons uitgangspunt zijn horloges die stijlvol zijn en je outfit complementeren. Naast de functie van tijd aangeven beschouwen wij onze horloges ook als sieraad. Dit hebben wij in de prijsstelling meegenomen. Zo zijn de horloges perfect voor alledaags gebruik en degelijke kwaliteit. Tot slot zijn de horloges niet te duur om ook een tweede exemplaar aan te schaffen als je graag van model en kleur wisselt.”

Het is waarschijnlijk jullie doel om bij verschillende juweliers in de winkel te liggen.Hebben jullie je horloges al bij verschillende vestigingen liggen?

Nee, in deze fase zijn wij nog niet bezig om in fysieke winkels te komen liggen. Bij het verkopen van horloges in fysieke winkels komen er namelijk extra kosten en risico’s kijken, zoals voorraden op verschillende locaties en de marges die juweliers toepassen. Door voor nu enkel online te verkopen kunnen we de kosten laag houden. Wat wij vervolgens doorvertalen naar de verkoopprijzen.

Daarnaast geeft het ons ook volledige controle over de merkbeleving van onze producten. Dit omdat we ook meer proberen te zijn dan enkel een horlogemerk. Wij willen juist ervoor zorgen dat mensen onze kijk op het leven meenemen in hun aankoopproces. Tot slot hebben wij zelf veel ervaring met de online wereld. Hier liggen dan ook onze krachten, waar wij op vertrouwen.”

Waar willen jullie over een paar jaar staan met Wyzer?

Voor ons is de sky the limit. Uiteraard is ons doel om verder te groeien naar een groot merk in Nederland en wellicht daarbuiten. Het is onze ambitie om meer te worden dan enkel een horlogemerk. Wyzer moet een lifestyle worden; een manier van leven. Dit willen we doen door ons horloge assortiment uit te breiden en nieuwe producten toe te voegen. Tot slot, het is voor ons belangrijk dat het een project blijft tussen twee vrienden, wat aan de basis staat van ons bedrijf. “

Als Wyzer over een paar jaar een behoorlijke naamsbekendheid heeft in Nederland. Wat hoop je dat mensen dan zeggen?

Wij hopen dat mensen ons zien als meer dan een horlogemerk en dat ze achter de boodschap staan die wij vertegenwoordigen. Dat Wyzer als synoniem wordt gezien voor het bewust stilstaan bij de mooie momenten in het leven.”

“Leef nu, Leef Wyzer!’

Ben je enthousiast geworden van het verhaal van Bas en Friso? Klik dan op onderstaande link om het aanbod horloges te bekijken.

Hoofdfoto: Wyzer

Deel dit artikel