Floris Willeboordse: “Al tijdens mijn masteropleiding was ik aan het ondernemen”

Floris Willeboordse ging bijna onderdoor aan de periode waarin hij zijn masterstudie afrondde en bezig was zijn bedrijf van de grond te krijgen. Deze periode was erg stressvol en hij sliep vaak maar 4 á 5 uur per nacht. Door zijn verhuizing van Tilburg naar Zeeland vond Floris zichzelf terug en heeft hij tegenwoordig een betere balans tussen werk en privé. Zijn verhaal over ondernemerschap, hardlopen en het vliegen als piloot.

‘You can’t sell anything, if you can’t tell anything’ is de slogan van jouw media- en marketingbureau. Vertel, wat is het verhaal van Floris! Marketing?

“Als je als bedrijf succesvol wil zijn, zal je een antwoord moeten kunnen geven op de grote waarom vraag? (Big why, Simon Sinek). We leven in een tijd waarin bedrijven vechten om de beperkte aandacht van een steeds kritischer wordende consument. Het verbaast me keer op keer dat bedrijven vooral communiceren wát ze verkopen of welke diensten ze leveren en niet waarom. Uit onderzoek van Robert Cialdini, expert op het gebied van beïnvloedingsprincipes blijkt echter dat mensen vooral bij je kopen (of met je werken) om het waarom. Het wat is slechts een tastbaar bewijs van waar we in geloven.

Echt inspirerende leiders, organisaties en ondernemers, denken, doen en communiceren op dezelfde manier. Een manier die totaal tegenovergesteld is van de rest. Ze communiceren van binnen naar buiten: waarom doen ze wat ze doen, hoe doen ze dat en wat doen ze dan? Op deze manier inspireren ze anderen om zelf iets te doen in plaats van het te manipuleren.

Om goed over te kunnen brengen waarom je iets doet, is het daarom van essentieel belang dit goed over te kunnen brengen.

Floris! Marketing helpt bedrijven in het bereiken van de juiste doelgroep met de juiste propositie. Vandaar if you can’t tell anything, you can’t sell anything’. “

Als ondernemer streef je naar duurzame groei en kijk je verder dan de day-to-day werkzaamheden. Ook als fanatieke hardloper investeer je in de lange termijn. Is dat iets wat in jou zit, of is dat geleidelijk ontstaan?

‘Vanuit de sport leer je inderdaad dat de dagelijkse investering zich niet direct vertaald in een prestatie. Met ondernemen is dit niet anders. Al tijdens mijn master Marketing Management was ik ondernemer. Door vroeg te starten en veel fouten te maken werd mijn pad als ondernemer steeds duidelijker. Tegelijkertijd las ik in die tijd een artikel dat 80% van de nieuwe bedrijven binnen 3 jaar stopt. Het zou dus geen makkelijke weg worden, maar ik wist dat door snoeihard te werken in combinatie met het hebben van een duidelijke missie (bedrijven helpen te groeien), ik een duurzaam businessmodel zou kunnen ontwikkelen. De echte groei kwam na 3 jaar, 7 dagen per week en vaak 70+ uur per week werken. Zo groeide mijn vaste klantenkring en sloot ik een belangrijk partnerschap met “Gewoon Lekker Leven”.

Samen met Gewoon Lekker Leven begeleid ik ondernemers naar de beste versie van zichzelf en hun bedrijven. Het viel op dat als we aan succesvolle ondernemers vroegen wat geld moet doen, iedereen in de regel hetzelfde antwoord geeft: We willen “gewoon lekker leven”. Gemakkelijk gezegd, maar een uitdaging om dit te bereiken en vervolgens te behouden in het leven.

We hebben een unieke werkwijze ontwikkelt waarbij de wereld van financieel inzicht en implementatie wordt gecombineerd met neurowetenschappelijke kennis. Deze combinatie zorgt dat je als mens en als organisatie structureel kan veranderen richting de beste versie van jezelf en je organisatie.

Steeds meer mensen, zeker ook ondernemers, willen meer dan alleen financieel resultaat. Men is op zoek naar voldoening en wil graag zijn of haar talenten ontplooien, zowel privé als in het werk. Een gezonde balans in het leven voor zowel de ondernemer als man/vrouw in loondienst. En daarbij niet te vergeten de groeiende groep mensen die binnenkort met pensioen gaat of met pensioen is. Zij willen graag een mooie invulling voor deze periode, zonder zorgen te hebben over geld. En merken dat één wens bij iedereen bovenaan staat: zingeving in het leven!”

Regelmatig maken hardloopvrienden Tim Bolink, Roel Wijmenga en Jasper Boot een podcast over belangrijke én onbelangrijke zaken in het leven.

“We mogen wel stellen dat 2020 jouw comeback-jaar is op hardloopgebied. In het verleden stopte je met de wedstrijdsport, maar je besloot het lopen tóch weer op te pakken. Hoe verklaar je die drive? Wat was het ‘omslagpunt’?

“Ik ging bijna onderdoor aan de periode waarin ik mijn masterstudie afrondde en bezig was een bedrijf van de grond te krijgen. Deze periode was erg stressvol en ik sliep vaak maar 4-5 uur. Voor sport was in deze periode geen tijd, dacht ik. Later besefte ik dat dit een enorme misvatting was. Sport helpt namelijk (wetenschappelijk bewezen!) bij het voorkomen van allerlei lichamelijke en geestelijke klachten, daarbij word je ook nog eens productiever.

Na een verhuizing van Tilburg terug naar Zeeland vond ik het geweldig om met de zeewind in het haar langs de kust te rennen. Dit joeg opnieuw mijn passie voor hardlopen aan en begon ik stapje voor stapje weer meer en serieuzer te trainen. Aan de start van deze periode liep ik in 2016 en 2017 de kustmarathon in respectievelijk 3:15 en 2:58. In 2018 voerde ik de trainingen verder op en verlegde ik de focus naar het verhogen van de basissnelheid door middel van baanwedstrijden. In 2019 liep ik 2:30.01 in New York, waarbij ik tot kilometer 31 op schema 2:20 lag. Helaas gooide kramp in de hamstrings in de laatste kilometers roet in het eten. Op dit moment kon niemand zich voorstellen wat voor enorm uitdagend jaar zou volgen. Gelukkig zijn er tussen de besmettingspieken door dit jaar wel wedstrijden georganiseerd, waardoor ik de vorm toch kon testen.

Uiteindelijk kan ik inderdaad terugkijken op een comeback jaar, waar een 13e plek op het NK 5000m (14:28), een 3000m in 8:24 en een 10km op een uitdagend parcours op het BK 10km in Lokeren (30:34) eruit springen.

Er zijn nieuwe mooie doelen gesteld en laat 2021 maar een jaar worden waarin we langzaam terug kunnen keren naar een enigszins normale samenleving.”

Naast je bedrijf en hardloopprestaties, haal jij ook veel plezier uit vliegen als piloot. Hoe zorg je ervoor dat je jezelf niet voorbij loopt met zo’n strakke planning?

“Het is belangrijk om naast je dagelijkse werkzaamheden en sport iets te doen wat hier compleet los van staat. Vliegen geeft mij een ongelooflijk gevoel van vrijheid, iets wat in deze tijd erg schaars is.”

Je zult ongetwijfeld doelen hebben gesteld voor de komende jaren. Waar zie je jouw bedrijf en de atleet Floris over een paar jaar staan?

‘Ook ik wil “gewoon lekker leven” voor mij is dit een gezonde balans tussen werk, sport en andere passies. Zelfontplooiing, het kunnen helpen en coachen van andere ondernemers en mezelf verder ontwikkelen als atleet zijn wat mij betreft de grote doelen.

Als atleet hoop ik over een aantal jaar terug te kunnen kijken op deelname aan alle marathon majors en het hebben gebroken van de magische 30 minuten grens op de 10 kilometer.”

Tot slot – er zijn veel millennials die overwegen als ondernemer te starten of nu in hun start up-fase zijn beland. Wat zou jij die millennials willen meegeven?

“Wat een mooie vraag! Dit is een thema waar ik me dagelijks mee bezig houd. Ik zou vooral willen meegeven in het begin veel verschillende dingen te proberen en blij te zijn met de fouten die je maakt. Als je later terugkijkt zijn dit de momenten waar je het meeste van leert en je zullen leiden naar jouw weg naar succes. Blijf gemotiveerd, zoek een goede mentor en geniet vooral van het proces!”

Heb jij ook een stoer en/of inspirerend verhaal? Neem dan contact op met onze redactie.

Foto’s: Eigen archief (rechtenvrij)

Deel dit artikel