Influencer marketing: een grote bedreiging voor de topatleet van beroep

Influencer (sport)marketing: een steeds vaker gehoorde term. Maar wat is dat eigenlijk? Is het een zielig staaltje zelfverheerlijking of is het een big business? In hoeverre bedreigt het de hardwerkende topatleet?

Dat ene perfectie kiekje

Het is eigenlijk een beetje troosteloos: tientallen foto’s van je laten maken voor die ene perfecte post op Instagram en hopen op tienduizenden likes. Voor menig mens een zielig bestaan, maar voor een aantal mensen een serieuze inkomstenbron. Honderden bedrijven in Nederland zetten influancers in om hun merk te promoten, zodat hun naamsbekendheid wordt vergroot.

Wat levert een post nou echt op?

Waar bedrijven niet kritisch naar kijken, is naar het nettobereik van een influencer. Op internet zijn er tientallen websites beschikbaar die je de mogelijkheid bieden om volgers te kopen. Even voor de goede orde: deze volgers hebben werkelijk niets te bieden. Ze zijn nep en niet geïnteresseerd in wie ze volgen. 

Toch kiezen relatief veel Instagrammers voor het kopen van volgers. Waarom? Omdat hun bereik aanzienlijk groter lijkt. Je leest het goed: er staat lijkt, want het zijn geen echte volgers. Gelukkig val je al snel door de mand wanneer je volgers koopt. Verhoudingsgewijs zal de Instagrammer van beroep weinig likes krijgen in verhouding tot het aantal volgers. Pijnlijk!

Hoe kun je nog meer controleren of iemand echte volgers geeft? Het antwoordt hierop is heel simpel: bekijk zijn of haar website. Een beetje serieuze Instagrammer heeft immers een website. Gebruik online marketingtools als SEMrush en Ubersuggest om het aantal maandelijkse bezoekers te controleren. Komt dat verhoudingsgewijs niet overeen? Dan kun je als bedrijf wellicht beter geen zaken doen. De kans is aanwezig dat er bij promotie van jouw product weinig kwalitatieve leads binnenkomen. Pure kapitaalsvernietiging dus! Vraag je als bedrijf altijd af: “Wat levert een post bij deze Instagrammer nou echt op?”

Hardloopinfluencers winnen het van topatleten

Eerder deze week haalde onze collega, Jasper, al aan dat er een serieuze verschuiving is in de sportwereld op het gebied van sponsoring. Merken zoals ASICS kiezen er massaal voor om influencers met een groot online bereik eerder te sponsoren, dan een topatleet van internationaal niveau. De doelgroep op Instagram voelt zich ook dichter bij de hardlopende influencer staan, dan een topatleet die 14 minuten op de 5 kilometer loopt.

In hoeverre gaat dit effect hebben op de atletiekwereld? In onze ogen heel groot. Sterker nog: als topatleet, die ruim onder de 14 minuten loopt, moet je een vlotte babbel hebben om de nodige sponsorinkomsten te krijgen. Of een groot bereik, maar er zijn maar weinig atleten met een serieus online bereik. Daar komt nog eens bij dat hardloopwedstrijden marginaal worden uitgezonden op televisie. 

Goede voorbeeld

Een goed voorbeeld van wel een eerlijke en serieuze Instagrammer is Björn Koreman. De Brabander, die tevens op nationaal niveau loopt, maakt al sinds 2016 slim gebruik van zijn Instagramkanaal. Gestaag groeide hij naar de een serieus bereik van circa 18.000 volgers. Geen gekochte volgers, maar een eerlijke en geïnteresseerde schare volgers.

Helaas is Kipkoreman, zoals zijn bijnaam luidt, één van de weinige atleten met wel een goed online bereik. De rest van de Nederlandse top moet het doen met een magere bijdrage van de lokale sponsor. Voordat de CEO van een bedrijf geen affiniteit heeft met topatletiek, zal hij puur kijken naar het bereik. In dat geval zal hij altijd kiezen voor de nietszeggende influencer. Al is het maar wegens de zogenaamd indrukwekkende aantal volgers.

Foto: Pixabay (rechtenvrij)

Regelmatig maken atleten Roel Wijmenga, Tim Bolink en Jasper Boot een podcast over belangrijke zaken. Beluister onze laatste podcast hierboven.

Deel dit artikel