Roxanne Nijenhuis: “Lekker Wijnen is ontstaan uit mijn liefde voor wijn en passie voor vormgeven”

De 34-jarige Roxanne Nijenhuis verkoopt wijn. Lekkere wijnen met een uniek etiket wel te verstaan. De ondernemer uit Kapel-Avezaath had al een tijdje de liefde voor wijn, een passie voor vormgeven en de interesse in webwinkels… en daar wilde ze iets mee doen. Zodoende ontstond een uniek business idee: lekkerwijnen.nl. Haar verhaal.

 

Ondernemen naast je baan

“Ik wil mezelf wel blijven ontwikkelen naast mijn baan in loondienst. In het begin van mijn werkende leven was ik een werknemer die vijf dagen per week werkte voor één bedrijf, maar inmiddels werk ik 28 uur per week als (online) marketeer. Enerzijds wilde ik niet meer voltijds werken door de komst van mijn kinderen, maar anderzijds vind ik het ook leuk om te ondernemen naast mijn baan”, aldus de oprichter van lekkerwijnen.nl.

Maar hoe kom je erop om een domeinnaam vast te leggen die lekkerwijnen.nl heet? Het antwoord wordt glashelder door de Kapel-Avezaathse ondernemer uitgelegd: “Lekker Wijnen is ontstaan uit liefde voor wijn, e-commerce en grafisch ontwerpen. Het is eigenlijk een ideale combinatie voor een webshop met allerlei musthaves om een avondje ‘wijnen’ nog gezelliger te maken. Een jaar geleden heb ik de domeinnaam geregistreerd en ben ik dit bedrijf begonnen. Eigenlijk was het ook wel een mooie timing, want in die periode werd Martien Meiland steeds bekender. Zijn befaamde uitspraak: ‘Wijnen, wijnen, wijnen!’ heeft op dat moment enorm bijgedragen aan de naamsbekendheid. Een betere timing om mijn bedrijf te beginnen was er niet.”

Het ondernemen is Roxanne niet met paplepel ingegoten, het niet kunnen stilzitten echter wel. “Toch is de vastigheid van een baan in loondienst ook wel fijn hoor, maar ik vind het ook prettig om zelf te kunnen pionieren. Af en toe probeer ik voor Lekker Wijnen een bepaald concept uit om te kijken of dat aanslaat. Als je in loondienst bent, dan heb je daar iets minder vrijheid voor en zit je vast aan bepaalde richtlijnen. Op deze manier kan ik ondernemen en een baan in loondienst perfect combineren.”

Roel Wijmenga, Jasper Boot en Tim Bolink maken regelmatig een podcast over belangrijke en onbelangrijke zaken.

Handelen via Bol.com, eigen site en Social Media

“Sinds deze maand ben ik een samenwerking met Bol.com begonnen. Op dit platform bied ik een aantal van mijn producten aan waaronder wijnsokken en wijnkaarten. De feestdagen komen eraan en dat merk ik qua omzetcijfers.”

Op de website biedt ze vier soorten wijnen aan: rood, wit, rosé en cava. “Ik heb er bewust voor gekozen om niet een te ruim assortiment te nemen. Uiteindelijk gaat het om de etiketten! Die zijn overigens ook los te bestellen, want sommige mensen hebben nou eenmaal liever hun eigen wijntje. Daarbij probeer ik steeds verschillende etiketten te ontwerpen die toepasselijk zijn voor de tijd van het jaar. Want hoe leuk is het om -bijvoorbeeld met kerst- een gepersonaliseerde wijnfles te geven?”

Een deel van haar inkomsten komt voort uit Bol.com en de website, maar een goede social media post draagt wel degelijk bij aan de verkoop van een uniek flesje wijn. “Ik plaats regelmatig grappige quotes en nieuwe producten. Op die manier zien mensen dat ik actief bezig ben met lekkerwijnen.nl. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat het ook veel mond-tot-mondreclame is. Recentelijk heb ik nog 90 wijnen met gepersonaliseerd etiket aan een groot bedrijf in de Betuwe mogen leveren. Degene die de bestelling heeft geplaatst ken ik dan weer via het sporten. Uiteraard scheelt dat ook.”

De toekomst

Hoe de toekomst van Lekker Wijnen eruit gaat zien weet de Avezaathse nog niet. ‘Zo lang

Lekker Wijnen mij positieve energie geeft ga ik er zeker mee door! En wie weet kunnen de uren ooit uitgebreid worden zodat Lekker Wijnen nog verder kan groeien. Maar voor nu geniet ik vooral van alle leuke opdrachten en gesprekken die ontstaan vanuit de liefde voor wijn!’

Ben jij enthousiast geworden van het concept Lekker Wijnen? Neem dan een kijkje op haar website via onderstaande button.

Foto: Eigen archief

Deel dit artikel