Vicky van der Zee: “Groei mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van de bestaande klanten.”

Vicky van der Zee begon al op 17-jarige leeftijd met ondernemen. Haar vader was altijd ondernemer en haar moeder heeft ook altijd handeltjes gehad. In 2019 richtte ze Guardian Institute op. Vicky’s doel is allereerst om haar bedrijf te laten groeien. Haar motto: groei mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van de bestaande klanten. Vicky’s openhartige verhaal over ondernemerschap en haar visie op het onderwijs.

In 2019 besloot je ​Guardian Institute o​p te richten. Hoe is dit idee ontstaan?

Toen ik in 2015/2016 aan de universiteit van Oxford (in Engeland) studeerde, werd ik enkele keren benaderd om voor gerenommeerde onderwijsbureaus te werken. Binnen deze grote bureaus werken uitsluitend zogenaamde ‘toptutoren’ die aan prestigieuze universiteiten hebben gestudeerd en daarnaast een uitgebreid cv hebben. Dit met als doel jongeren niet alleen bijles of studiebegeleiding te bieden, maar ook te inspireren. Het doel is om jongeren te begeleiden naar een persoonlijk doel. Voorbeelden zijn het aangenomen worden voor een specifieke studie met numerus fixus (een vastgesteld aantal plekken waarvoor gesolliciteerd moet worden), het behalen van hogere cijfers, of het toegelaten worden aan een beroemde universiteit of hogeschool ergens in de wereld. Dit gebeurt niet alleen door hogere cijfers te halen, maar ook door persoonlijke ontwikkeling. Hier assisteert de tutor dan bij, bijvoorbeeld door samen met de jongere na te denken over het aanscherpen van het cv, of het werken aan bepaalde vaardigheden buiten school om. Ik besloot het te proberen en gaf binnen enkele maanden zowel in Engeland als daarbuiten les, van Israël tot Zwitserland. Het was een hele grote uitdaging, zeker omdat er veel van mij als tutor werd verwacht.

Zelf heb ik veel ervaring in de onderwijswereld. Zo ben ik afgestudeerd binnen taalkunde en onderwijs en heb ik in 2017 een bijlesbureau verkocht waarin we met een team werkten van 25 mensen. Vanuit mijn ervaringen als toptutor in het buitenland wist ik dat er een markt in Nederland moest zijn voor hoge kwaliteit service met daarin veel persoonlijke aandacht voor levensdoelen. Eigenlijk een service die breder is dan puur de bijles, maar de jongere (en de ouders) op educatief vlak vrijwel volledig bijstaat met advies, training, en visie.”

Kinderen en ouders hebben allerlei verwachtingen en dromen voor de toekomst. In hoeverre kun jij met jouw bedrijf een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een individu?

Een grote bijdrage. Het onderwijssysteem verandert voortdurend en er zijn heel veel mogelijkheden waar de leerlingen en de ouders vaak niet van op de hoogte zijn. Sommige leerlingen hebben grootse plannen en willen bijvoorbeeld buiten Nederland gaan studeren. Andere zijn al student en weten niet hoe ze hun scriptie af moeten schrijven of hoe te beginnen. Wat de vraag van de leerling of de ouders ook is; de kennis binnen het bedrijf is erg groot. Wij lopen soms slechts enkele weken mee met de leerling om een doel te behalen, bijvoorbeeld wanneer de leerling op het punt staat om te blijven zitten door een onvoldoende, maar soms spreken we de leerlingen ook jarenlang. We zien de jongeren zich ontwikkelen, en dat is erg mooi. We helpen ze naar hun doelen toe, die ze vrijwel altijd ook behalen, mits ze er zelf ook voldoende tijd in steken. Want onze taak is altijd om te ondersteunen en te begeleiden, en niet om het werk over te nemen.

Naast de onbekende klanten die wij hebben, zijn we door onze expertise een betrouwbaar bureau voor klanten die liever onder de radar blijven, zoals nationaal of internationaal bekenden. We werken in dergelijke gevallen met een geheimhoudingsverklaring. Ook roepen expats regelmatig onze hulp in wanneer zij naar Nederland komen of naar het buitenland verhuizen. Ook hen voorzien we graag van advies omtrent educatie in hun nieuwe thuisland. Maar ook Nederlanders die naar het buitenland gaan, adviseren wij.”

Guardian Institute biedt diverse soorten onderwijsadvies. Wat moeten mensen zich daarbij voorstellen?

Klassieke onderwijsvormen als bijles en examentraining is het eerste dat wij bieden. Deze ondersteuning wordt geboden door tutoren, die begeleiding bieden per vak. Wij onderscheiden ons van de markt door meer dan dat aan te bieden, namelijk ondersteuning via mentoring. Onze mentoren zijn zorgvuldig geselecteerde jongeren die niet alleen vakinhoudelijke begeleiding bieden, maar de gehele voortgang van de student monitoren. Ze inspireren, motiveren, en bespreken de vaardigheden (ook buiten de opleiding om) die de leerling op wil doen. Ook kunnen concrete doelen worden besproken en behaald met een mentor. Als laatste is het ook mogelijk voor ouders of studenten om enkele keren onderwijsadvies in te winnen. Dit gebeurt bij onze onderwijsexperts. Kortom: voor iedere vraag omtrent educatie kan Guardian Institute geraadpleegd worden. Afhankelijk van de vraag wordt er een advies gegeven over wat wij kunnen bieden. “

Op 17-jarige leeftijd begon je jouw eerste bedrijf. Wij kunnen wel concluderen dat je een ondernemer pur sang bent. Heb je het ondernemerschap vanuit huis meegekregen?

Mijn vader is ondernemer en mijn moeder heeft ook altijd handeltjes gehad. Van mijn moeder kreeg ik in mee dat je ijzer moet smeden wanneer het heet is. Zij heeft een groot talent voor zien wat er gewild is in de markt en heeft me geleerd om snel en efficiënt te werken. Haar werkwijze kenmerkt zich door keihard doorzetten en tempo maken. Mijn vader bracht me de financiële kant bij van sparen, investeren, en financiën uiteenzetten in Excel. Zijn passie voor Excel en doorrekenen is zeker op mij overgedragen.”

Je bent inmiddels al meer dan tien jaar aan het ondernemen. Als ondernemer kun je nooit stilzitten, maar ook niet te ver vooruit plannen. Toch zijn we benieuwd waar jij jezelf ziet staan over een aantal jaar. Wat is jouw ambitie voor de komende jaren?

Mijn doel is allereerst om mijn bedrijf te laten groeien. Wel ben ik van het hele rustige groeien. Groei mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van de bestaande klanten. Het is een trend die je in veel bedrijven ziet; in het begin doen ze er alles aan om je tevreden te houden en te laten terugkeren, maar wanneer het bedrijf groter groeit en er soms zelfs investeerders komen, lijdt de service daar enorm onder. Ik heb altijd geloofd in een kleiner klantenbestand, maar een hoog niveau service. Zo word je niet per se de grootste, maar wel de beste. En dat is het uiteindelijke doel: de beste zijn in de onderwijsbranche. “

Foto: Corine Zijerveld

Regelmatig maken hardloopvrienden Jasper Boot, Roel Wijmenga en Tim Bolink over belangrijke én onbelangrijke zaken in het leven.

Deel dit artikel