Benny Fischer: “Ik vind Strava een motiverend medium”

Corona of niet: Benny Fischer blijft kilometers rennen. Strava helpt hem om gemotiveerd te blijven, maar desondanks is hij in deze crisis erachter gekomen dat zijn intrinsieke motivatie meer dan goed is. Wij stelden hem een aantal vragen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: hoe kun jij in coronatijd zoveel kilometers blijven lopen?

“Of het nu corona is of niet, dat maakt voor mij niet zo heel veel uit. Ik loop hard, omdat ik dat graag doe. In mijn middagpauze heb ik op mijn werk één uur pauze en zo kan ik steeds 40-45 min trainen over de middag. Soms loop ik ’s avonds als mijn zoontje in bed ligt nog een tweede keer. In het weekend loop ik dan op zondag een kwaliteitstraining of een lange duurloop. Op zich zijn het totaal kilometers maar een aantal, het is wat je met de kilometers doet.Quality voor Quantity.”

Je deelt al je trainingen openbaar op Strava. Is deze app voor jou ook een stok achter de deur om te blijven trainen? Of heb je genoeg intrinsieke motivatie?

“Ik zet mijn trainingen inderdaad openbaar. Ik vind het een heel motiverend medium. Tempo’s zeggen ook niet alles, wat voor de ene atleet een extensief tempo is , is voor de andere wedstrijdtempo. Je moet daarom elke training ook goed doen en uitvoeren. Soms prikkelt Strava inderdaad wel eens als je ziet dat je collega lopers goed aan het trainen zijn. Dit helpt als jezelf even in een dipje zit, maar op zich is mijn intrinsieke motivatie meer dan goed. Ik moet mezelf eerder afremmen om niet meer te trainen. Als ik een dag rust, dan begint het al serieus te nijpen om de loopschoenen aan te binden. Rusten is echter ook trainen. Junk miles, zijn ook miles; maar die moet je beperken.”

Wat zijn je sportieve doelen op langere termijn?

“Wat mijn sportieve doelen zijn, zal vooral afhangen van wat corona van plan is. Dit (na)jaar maakte ik mijn eerste uitstap naar de ultra hardloopwereld en dat smaakt wel naar meer. Ik wil mij daar zeker nog in verdiepen en kijken wat er mogelijk is voor mij. Ik voel dat ik snel recupereer, dus dat moet mij wel liggen. Anderzijds loop ik ook enorm graag stratenlopen (5 en 10 kilometerwedstrijden). Er gaan keuzes gemaakt worden.”

“Een snelle marathon in het najaar is ook een doel. In het voorjaar verwacht ik nog niet dat de grote stadsmarathons gaan plaatsvinden. Ik probeer mij niet meer teveel te focussen om op de marathon sub 2 u 27 te lopen. Als ik bij mijn volgende marathon onder de 2 u 30 loop, dan is het voor mij geslaagd. Al is er op een goede dag veel mogelijk. Ik denk wel dat ik 2 u 25 in de benen heb, maar dan moet alles meezitten en moet ik er ook alles voor doen en laten. Ook moet ik rekening houden met mijn familie. Mijn zoontje vind ik dan persoonlijk belangrijker dan die tijd nastreven. Quality time met het gezin is ook belangrijk.”

Je bent al een paar jaar ambassadeur van Ik Jeune Mie, de grootste loopcommunity van Vlaanderen. Wat houdt het ambassadeurschap in?

” Ja, ik ben heel trots dat ik ambassadeur kan én mag zijn voor de loopcommunity Ik Jeune Mie. Wij proberen via deze community mensen aan te zetten tot lopen/bewegen. Wij organiseren onder andere groepslopen om mensen aan te sporen tot bewegen. Er zijn ook soms leuke prijzen te winnen. Door corona zijn deze events nu helaas even niet mogelijk. Hopelijk komt dit ook snel terug, ik merk dat mensen het sociale aspect van lopen, duidelijk missen.”

Naast al je sportieve werkzaamheden heb je vast nog een baan. Wat doe je in het dagelijkse leven?

” Ja ik werk bij Cool Solutions, dat is een transportbedrijf. Ik doe er de sales van België naar het Verenigd Koninkrijk en ik ben er verantwoordelijk voor de shipping. Daarnaast ben ik al 7 jaar gelukkig getrouwd met Britt Costenoble en trotse vader van Lowie (15 maanden).  Ik ben ook coach van een twintigtal atleten. Onze groep heet TeamFischer.”

Wat wil je alle hardlopers - die momenteel in een coronadipje zitten - meegeven om consequent te blijven trainen?

” De situatie is voor elke atleet of recreant niet makkelijk. Je bent lang aan het trainen voor iets, maar wedstrijd na wedstrijd wordt verplaatst. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar het zorgt wel voor de nodige frustraties en ontgoocheling. Je kan deze crisis echter ook gebruiken om nieuwe dingen uit te proberen: trainingen, voeding, core- en krachttraining en afstanden. Je kan deze crisis positief aanwenden. Er zijn toch geen wedstrijden. Je kan het gebruiken om je basis te vergroten. Dat is namelijk niet altijd mogelijk in een wedstrijdseizoen, waar je soms van de ene naar de andere wedstrijd gaat. Voor de atleten die ik begeleid, plan ik dan challenges in en organiseer ik mini-wedstrijden voor groepsleden(volgens de coronaregels).”

Foto: De vrouw van Benny

Gisteren hebben wij een podcast gemaakt over onder andere ondernemende vrouwen. Beluister de podcast hierboven.

 
Deel dit artikel